Selvomsorg for forældre

Selvomsorg som forældre kan være svært – så hvordan gør vi det? Det er svært at finde tiden til at passe på sig selv sådan som vi typisk bliver anbefalet det: tage et lagt karbad, tage ud at spise sammen, træne i et par timer eller holde en hyggeaften med gode venner.

Det tog mig ca. et år med begge mine piger, før jeg begyndte at have tid for mig selv igen og lave ting alene, uden nogen af dem med. Og det er helt okay. Det var det der føltes rigtig for os, også selvom det var svært, for mig, undervejs, ikke at have ret meget tid alene. Det er den nemmeste måde for mig at lade op på, at være i et rum, inde eller ude, helt alene og uden andre jeg skal tage hensyn til eller forholde mig til.

Når vi nu ikke har store mængder tid at gøre med, for at lave noget selvomsorg, så er det rart med en liste af små tips at passe på os selv på.

Fysisk selvomsorg

  1. Spis og drik sundt
    Skål med sund mad, god måde at få selvomsorg og passe på os selv fysisk.
    Vi er gode til at sørge for at vores børn spiser og drikker sundt, men falder selv tit i fælden med hurtig mad. Jo bedre vi spiser og drikker, jo mere overskud har vi.
  2. Sov så godt som muligt
    Sort/hvid billede med et alarmur på. God søvn er godt for vores fysiske velvære og god selvomsorg.
    Selvom det virker umuligt, så udnyt de gange der er mulighed for at få noget ekstra søvn. Aftal evt. at bytte nætter med en eventuel partner, hvis jeres barn ikke ammer om natten.
  3. Træn hjemme i stuen
    Træningsredskaber hjemme i stuen. God måde at få fysisk energi på og selvomsorg.
    Udforsk de forskellige muligheder der er for at lave kort og effektiv træning hjemme. Det er meget nemmere at finde tid til, når der ikke skal sættes tid af til transporten frem og tilbage også.
  4. Brug tid udendørs
    Bedstemor og to børnebørn på tur i naturen. God måde at slappe af og mentalt lade op på.
    Dette er tit sammen med børnene, men tid udenfor, får vores kroppe og hjerner til at slappe helt fantastisk af. Plus, vi får bevæget kroppen, og det er kun godt.

Mental selvomsorg

  1. Sæt musik på
    Blandede noder med musik. Musik sætter ro på vores hjerner og får os til at slappe af.
    Musik skaber ofte glæde i vores kroppe, så når du alligevel står og laver mad eller vasker op – så sæt noget lyd på som gør dig glad.
  2. Hold pauser fra elektronik
    Elektronik og sociale medier sætter vores hjerner på overload, så sørg for at indlægge elektronik-frie timer i dagligdagen.
  3. 5-10 minutters alenetid
    Glæden ved at være alene, med plads omkring dig. God måde mentalt at lade op.
    Aftal med din partner at I hver især får 5-10 minutters alenetid når I har brug for det. Hvis du ikke har en partner, så snak med andre i din omgangskreds om I kan lave en fast aftale hvor børnene bliver hentet en eftermiddag eller hvor I enten spiser hos dem eller de kommer hos jer.
  4. Sig nej
    Når du siger "ja" til andre, sørg for du ikke siger "nej" til dig selv.
    Husk at sige nej til ekstra ansvar og aftaler som du ikke har overskud til. Det er okay at melde afbud til familiefødselsdagen, hvis overskuddet hos jer ikke er til det.
  5. Grin
    Fjollerier af mor og datter. Rækker tunge og skøre ansigter. I Odense.
    Latter er en fantastisk medicin for mange ting, så giv dig selv lov til at være fjollet og få grint en masse.
  6. Hold liv i relationerne
    Kærestepar der dyrker deres forhold. Tid sammen, både med ens partner, men også andre, er vigtigt for den mentale sundhed.
    Også selvom det ”bare” er over internettet. Find nogle du kan snakke med, for det er de menneskelige relationer der hjælper os igennem vores sværeste perioder.

Vælg eventuel en enkelt ting at fokusere på hver dag, og byg en vane med at passe på dig selv. Det vores børn ser os gøre, det kopierer de, så hvis vi gerne vil have de bliver gode til at mærke sig selv og deres grænser, så skal vi også være det.

Og nej, jeg er ikke perfekt til det på nogen måde endnu, men jeg arbejder hele tiden på at blive bedre. I dag var min alene-tid en kop god te og et kapitel i en bog.

Forskellige muligheder for hjælp<< >>Hvad siger videnskaben?

About the author : Mette

Jeg er personen bag Viklenørd og er uddannet bærevejleder gennem Slingababy, L'école-à-porter og School of Babywearing UK.

You must be logged in to post a comment.